11/12/16
CENT ANYS DE KIRK DOUGLAS
Tot va començar al
1991
Era en un helicòpter,
tot just ens havíem enlairat i volàvem a uns 50 peus de terra. Al mateix temps,
una avioneta s’enlairava, també, amb un mestre i el seu estudiant. Vam xocar.
El nostre helicòpter
es va estavellar contra l’asfalt, tanmateix l’avioneta va explotar i van morir
els passatgers.
Em vaig despertar a
l’hospital
envaït per un sentiment de culpa.
“Per què van morir aquestes dues
persones? Per què jo vaig viure?” Això em va espantar i vaig mirar de trobar-hi
una resposta.
Però... A on trobes
una resposta a una pregunta coma aquesta? Te’n vas a una pitonissa per tal que
et llegeixi les cartes? A un astròleg? O, potser, a l’Índia per a demanar una
audiència al Dalai Lama?
Allò que mai no vaig
pensar fou furgar en el judaisme per a trobar la resposta.
El judaisme i jo ens
havíem allunyat feia molt de temps, quan jo era un nen pobre que s’espigava a Amsterdam,
Nova York.
Llavors, jo era molt
bo a l’escola dels nens (kheder) i els jueus de la comunitat van pensar
que seria meravellós si arreplegaven prou diners per a poder-me enviar a una ieshivà
(seminari) i esdevenir un Rabí. I allò em va espaordir terriblement doncs
jo volia ser un actor. Creieu-me, els membres de la comunitat van ser
persistents. Jo patia malsons en els que em veia amb els cabells llargs amb
tirabuixons (peies) i un capell negre damunt, i vaig haver de
triscar força per a poder-me’n sortir de tot plegat... i em va costar força
temps entendre que no cal que siguis rabí per a ser jueu.
Una història
basardosa
Em vaig espantar del
judaisme a l’edat dels 14 anys després d’haver llegit la història a on Déu
ordena a Abraham que sacrifiqui el seu fill Itzkhak (Isaac). Recordo l’escena
en el meu llibre escolar. Abraham, amb una vara llarga, tenia un ganivet a la
mà i a l’altra el seu noiet atemorit. ¡I aquet noiet es veia igual que jo! Un
àngel procurava prevenir l’acció d’Abraham. ¿Com podria convèncer-lo que era
només una prova? ¡Però vaja, quina prova!
Aquesta escena es va
gravar al meu cervell durant molt de temps fins que em vaig anar allunyant del
judaisme. Vaig créixer, vaig anar a la universitat i, tanmateix el meu judaisme
es va estancar en el llibre de text d’un nen de 14 anys.
Se m’ha dit que ningú
no prendria una decisió racional respecte del seu negoci en funció d’allò que
sabia quan tenia 14 anys. No et decidiries pas amb qui casar-te només amb allò
que sabies de l’amor als 14 anys. Malgrat tot, molts de nosaltres semblem
complaguts de bandejar la religió en funció d’allò que estudiàvem als 14 anys,
i jo vaig ser un d’aquells beneits.
Per descomptat que
sempre vaig tenir clar que era jueu i, fins i tot, vaig fer una prova per a
incorporar-me a una companyia de teatre en idish
(llengua dels jueus de l’est d’Europa) a Nova York. Em veien amb cabells rossos
i ulls blaus i em deien: “Si tenim un paper per a un nazi et cridarem”.
Tot i que em sentia
atret pel drama i el misteri del judaisme, altres aspectes me n’allunyaven. Què
tenia de comú amb aquells homes amb barba, capell negre i peus llargs?
Però, mentre el temps
s’escolava, entrellucava una manera diferent de veure-ho. El catalitzador fou
el meu fill Michael. Un dia em va preguntar: “Pare, d’on venen els nostres
avantpassats?” La pregunta em va esperonar. No n’estava segur. Jo sabia que
els meus pares venien de Rússia, d’algun lloc anomenat Mogilev.
De sobre em vaig
adonar que no sabia res dels meus avantpassats. Tots ells estaven morts. No
tenia avantpassats.
Això em va deprimir i
em va esgarrifar. No tenia avantpassats! Què pot saber una persona qui realment
és si no sap quins són els seus avantpassats?
Em trobava a la meva
habitació descansant i barrinant sobre aquesta pregunta per enèsima vegada,
quan vaig alçar la mirada vaig veure a la paret la meva col·lecció de
litografies del Chagall –la seva sèrie de la Bíblia. I em va colpir, doncs allí
hi havia els meus avantpassats.
Avantpassats famosos
¡Eren més famosos que
les estrelles del cinema! Abraham, Itzkhac (Isaac), Iaacov (Jacob), Salomó,
David, Lea, Raquel, Ruth, Esther. Tots aquells eren la meva família, els
músics, els guerrers, els poetes, els legisladors, etc. Vaig començar a llegir
sobre ells i com més llegia més feliç em sentia. Per què? Perquè tots ells
venien de famílies com la meva, tots ells tenien problemes: Caïm mata a Abel,
Iaacov (Jacob) menteix al seu pare, Iosef (Josep) es venut pels seus germans.
I, malgrat tot, a tots ells se’ls va donar una segona oportunitat: Tots ells es
van sobreposar i tots ells van assolir fites molt grans!
Quina inspiració per
a un pecador com jo! I quina càrrega per a les meves espatlles!
Em sentia molt agraït
a Chagall per evocar-me l’increïble llinatge del qual jo provenia. Més
endavant, em vaig assabentar que Chagall, un jueu rus, venia d’una
ciutat molt a prop a la dels meus pares a la Rússia blanca. De fet, tant el meu
pare com Chagall van deixar aquella terra, més o menys al mateix temps. Chagall
va esdevenir un artista famós a París i el meu pare va esdevenir un tractant de
roba famós a Amsterdam, Nova York. Els jueus tenen talents diversos.
La meravella de la
supervivència jueva
Com sobrevivim,
perduts en tantes parts del món, malmesos dins de cultures estranyes,
constantment perseguits? Els nostres enemics es van encimbellar i s’enfonsaren,
i nosaltres pervivim. Els babilonis, els perses, els grecs, els romans, tots
ells són cendres però nosaltres seguim dempeus. Fou aquí a on em vaig adonar
que hem d’estar agraïts a aquells jueus pietosos, de barba negra i capell, per
haver ajudat a mantenir viu el judaisme durant tant de temps.
Ells van entendre una
cosa molt profunda que nosaltres, els més seculars, mai no vam entendre. Déu
ens va donar la Torà (la Llei) i va fer que fóssim la consciència del Món. La
idea de l’amor, de la compassió, de l’acolliment dels forasters i dels pobres,
les idees de la santedat dels bons propòsits, la reverència per la vida i pel
control personal, tot plegat prové de la Torà. Res no fa que nosaltres els
jueus ens n’oblidem a vegades, els nostres perseguidors se’n recorden.
Així fou com va dir
Adolf Hitler: “És veritat que nosaltres els alemanys som bàrbars; aquest és
un títol d’honor per a nosaltres. Jo allibero la humanitat de l’ànima, del
sofriment degradant causat per una visió falsa anomenada consciència i ètica.
Els jueus han nafrat la humanitat amb dues ferides: la circumcisió en el seu
cos i la consciència en la seva ànima. Això són invents jueus. La guerra pel
domini del món es lliura, només, en aquests dos camps de batalla, el dels
alemanys i el dels jueus. Tota la resta és pura decepció”.
Hitler tenia raó. Tot
plegat és la lluita entre el Bé i el Mal. Tot just començo albirar allò que
significa per a nosaltres, els jueus, i m’espaordeix per
l’enorme responsabilitat que ens concerneix.
No ens ha de
sorprendre el fet que molts jueus han tractat d’escapar-se vers la seguretat
que dóna l’assimilació. Però aquesta seguretat sempre acaba essent un parany.
El parany de
l’assimilació
Increïble!, no? Abans
que els nazis arribessin al poder, Alemanya era el país a on els jueus havien
assolit uns nivells d’assimilació més esbalaïdors. El judaisme es moria i, tot
d’una, els alemanys, que havien acceptat els jueus amb els braços oberts, se’ns
giren odiosament d’esquena. I això ha passat una i altra vegada.
Que no és estrany que
en totes les persecucions a les quals hem estat sotmesos ens arribi allò pitjor
quan ens allunyem del judaisme? Que no ens deu dir alguna cosa Déu? Tot just
començo a rumiar-hi.
Al llarg de la meva
vida, com més i més m’allunyava del judaisme, sempre em va quedar un fil entre
els dits de les mans: El Iom Kipur (el dia del perdó). En aquest dia dejunava.
Podia haver tirat trets amb el Burt Lancaster o el John Wayne, però sempre vaig
mantenir el dejuni. Veuràs, hi havia una cosa que m’atemoria en aquell llibre a
on està escrit: “qui viurà i qui morirà...”, ... qui sobreviurà a un xoc
d’un helicòpter, com ara jo, i qui morirà...
El retorn a casa
El xoc del meu
helicòpter va fer aflorar a la meva consciència quelcom que vaguejava dintre
meu des de feia anys. Vaig fer un viatge a Israel després de 12 anys
d’absència. Hi havia filmat quatre pel·lícules i hi havia estat moltes vegades,
però aquella vegada m’hi vaig quedar molt de temps. Estava emocionat.
Ens vam hostatjar a
l’hotel King David a Jerusalem. Tots ells semblàvem molt contents de tornar-me
a veure. Ens van acompanyar a la meva dona i a mi
fins a l’habitació. Vaig encaminar-me cap a la finestra i vaig restar-hi mirant
la vista magnífica de la Ciutat Vella, les muralles de l’imperi Otomà rodejades
de jardins i flors.
La primera vegada que
vaig mirar des d’aquella finestra feia 40 anys, hi vaig veure soldats àrabs caminant
i barrant-nos el pas de l’entrada a la Ciutat Vella, assegurant-se que no accedíssim
al Mur Occidental –al Kòtel.
Com havia canviat
Israel des d’aleshores! Tantes coses noves! Però allò més important... tantes
coses velles.
Allò vell és el que
m’havia fet tornar. No vaig esperar a canviar-me de roba, vaig córrer cap a
fora de l’hotel quan es ponia el Sol. El Mur era ple de gent resant. L’energia
que engendraven tots els jueus que tan a cuita-corrents resaven era
abassegadora. Em vaig encaminar cap a la gent. Era difícil trobar un lloc al
Mur. Vaig tractar de trobar un lloc a on posar el meu tros de paper amb el meu
rés. En vaig trobar un. Mentre posava el meu vaig tocar altres paperets. “Que
hauran estat contestades aquestes pregàries?” em vaig preguntar. Segur que sí,
doncs Déu contesta tots els precs, però a vegades la resposta és “no”.
Encarar el passat
Vaig caminar a través
del túnel que segueix els fonaments del Temple. Aquest túnel et porta vers el
lloc que fou el lloc més sagrat dels jueus. Mentre caminava al recer del meu
guia, vaig deixar que els meus dits acaronessin els blocs de pedra increïbles que
encerclen la muntanya a on una vegada s’alçava el Temple. I després ens vam
aturar en un punt a on podíem veure una pedra especial. La meva guia, una noia
joveneta de Pittsburgh, que se n’havia anat a viure a Israel, va dir en veu
baixa: “Aquesta és la pedra de la muntanya de Morià”.
Vaig mirar aquella
pedra negra i dura. “La Muntanya de Morià?” – vaig preguntar. “Que
vols dir...?” Ella va acabar la frase per mi. “Sí”, aquí és a on Abraham va prendre
el seu fill Itzkhac (Isaac) per a sacrificar-lo”.
L’escena del meu
llibre de text va tornar al meu cap. Però ara ja no m’atemoria. Ara sabia que
Abraham va viure en un temps en el que sacrificar un fill era un costum ben
normal. La lliçó de la muntanya de Morià era, precisament, que Déu no vol el
sacrifici humà –que Déu no és algú a qui s’ha de tenir por. El túnel era molt
silenciós, amb poca llum, frescal. La veu de la meva guia era una mica més
forta que una remor: “Aquí és a on tot va començar”. No podia pas
parlar. Ella tenia la raó.
Aquest lloc representava
el principi dels meus dubtes. I, després de tot, el final dels meus dubtes.
Aquí, dins la foscor
del túnel, mirant la roca de la muntanya de Morià, vaig créixer. Aquella nit
vaig passar el Shabat (Dissabte), en una llar en el cor de la Ciutat Vella. Vam
cantar cançons, cançons de festa. Em vaig sentir bé. A la finestra vaig poder
escoltar les mateixes cançons i veure les cases desentenebrides per la llum
amorosa de les espelmes.
Vaig tancar els ulls
i podia veure la cara de la meva mare a través de les espelmes, recitant el rés
del Shabat.
Aquella nit vaig
sentir que havia tornat a casa.
Un llarg camí per a
caminar
Sé que el viarany
encara no s’ha acabat. Tinc, encara, un gran camí per a recórrer.
Quan tot just vaig
tornar a estudiar la Torà (la Llei) em trobava motivat. Només tenia 350 pàgines
per a estudiar. Però quan vaig començar seriosament vaig entendre per què diuen
que és una vida d’estudi, nogensmenys vaig tardar més de dos mesos per sortir
del Jardí de l’Edèn. Abans que pogués acabar, vaig tenir mal d’esquena
i vaig haver de passar una operació. Dues setmanes després vaig tenir un atac
cardíac i la meva vida estava acabada per haver de tornar a aprendre a parlar.
Ara no sóc tant
ufanós com acostumava a ser. Ara no dono per feta la parla. Quan no tenia
aquest problema, parlar semblava tant natural. Penses i ho expresses
verbalment. No t’adones de l’existència de milers de terminacions nervioses a
la teva galta, a la teva llengua, als teus llavis. Mai no penses en el moviment
de la teva llengua contra les dents i, al mateix temps, la combinació amb les
cordes vocals. Parlar és un miracle!
I els miracles només
venen de Déu. I són a la nostra vora. Recordo haver estat despertat per un
tremolor i de poc que caic del llit. Aquest poder, d’on va venir? Que has vist
alguna vegada un huracà que aixeca els grans arbres com a fulles? És
impressionant.
Que has vist alguna
vegada el cel en una nit fosca? Existeixen milers de milions d’estels en
d’altres galàxies. A bilions d’anys llum de distància!
Un miracle tan
increïble espaordeix el cervell.
Però jo espero un
miracle més petit. Espero que no sigui massa tard per a mi. Si Déu és un Déu
pacient, probablement em donarà el temps suficient per a estudiar les coses que
haig de saber per a entendre allò que ens fa als jueus ser la consciència del
Món
Issur Danielovitz
Demsky (Kirk Douglas)
(Extret del discurs pronunciat en el Centre Simon
Wiesenthal, 27 de Setembre de 1997) (Traduït per ignasi carnicer barrufet)