3/8/12
Setanta anys de l’assassinat de Janusz Korczak
Monument a Korczak al Iad VaXem |
Té un rifle. Per què sembla tan tranquil?
No té ordres de disparar.
I potser, a la vida civil, va ser mestre en un poblet, o
notari, escombriaire a Leipzig, cambrer a Colònia?
Què faria si el saludés? Si mogués la mà en un gest amistós?
Potser ni sap que les coses són... així?
Potser va arribar ahir, de molt lluny...»
Tanca la finestra.
Al vespre abocarà aquest moment al seu diari. En serà
l’última entrada. 4 d’agost de 1942. Dos dies després, Janusz Korczak, de seixanta-quatre
anys, serà assassinat a les càmeres de gas de Treblinka. Hi acompanyarà els cent
noranta-dos nens i nou adults que han viscut a l’orfenat que ell ha dirigit els
darrers deu mesos i escaig al carrer Sienna, en un extrem del gueto de Varsòvia,
ben a prop del mur. Però la vida de Janusz Korczak va ser prou destacable com
per recordar-la sense haver de referir-nos, inevitablement, a la seva fi. Tot i
així, les circumstàncies extraordinàries en què es trobà immers el van
convertir en un heroi. I així és com se l’hauria de recordar, per bé que ell,
segurament, ho hauria considerat excessiu.
Janusz Korczak (Henry Goldszmit) va néixer el 1878 o el 1879
a Varsòvia en el si d’una família jueva benestant. Quan tenia onze anys, el seu
pare, Józef Goldszmith, va ser ingressat en un manicomi a causa de les moltes
depressions que patia i hi va morir el 1896. En aquesta època, Henry ja estudia
medicina i fa temps que escriu novel·les clarament autobiogràfiques per les
quals creu que li cal un pseudònim. Un dels autors polonesos més populars en
aquella època era Józef Ignacy Kraszewksi que l’any 1874 havia escrit Historia o Janaszu Korczaku i o pięknej
miecznikównie: powieść z czasów Jana Sobieskiego, títol a partir del qual
Henry Goldszmit decideix ser literàriament Janusz Korczak. Des d’ara, només
signarà com a H. G. en els seus articles sobre medicina.
Després de treballar uns quants anys en un hospital per a
nens, el 1910, Korczak decideix deixar la pràctica de la medicina i de la
literatura per dedicar-se a dirigir un orfenat per atendre nens jueus. No ho
viu com una renúncia sinó com una oportunitat per conjugar les dues disciplines
que més li interessen: la pedagogia i la medicina. La seva intenció inicial d’acollir
nens jueus i catòlics no va poder concretar-se perquè per llei cada grup era
responsable del tractament dels seus orfes. Gràcies a diverses donacions, Korczak
va poder establir l’orfenat al carrer Krochmalna de Varsòvia. Allà treballarà
incansablement, setze hores cada dia, sense vacances ni caps de setmana
lliures. Els inicis són molt durs a causa de la poca experiència de Korczak i dels
seus ajudants i de la indisciplina dels orfes. Dos anys després, però,
l’orfenat ja s’havia fet un nom a causa del seu bon funcionament. Tant, que
fins i tot el filòsof Hermann Cohen el va visitar i va quedar molt sorprès de
les bones condicions en què vivien els nens.
Korczak amb un grup de nens i amics |
A l’orfenat, una de les innovacions més originals i controvertides
que Korczak va implantar fou una cort formada per nens que s’encarregava de
jutjar qualsevol conflicte per petit que fos. Ningú n’estava exempt i, fins i
tot, ell mateix va haver de presentar-s’hi diverses vegades acusat, entre
d’altres coses, de culpar injustament una nena per un robatori o d’estirar les
orelles d’un nen. La resta d’adults que treballaven a l’orfenat no es prenien
aquestes sessions tan a gust com Korczak i aviat van sorgir les primeres
discrepàncies. Cal dir, també, que el mateix Korczak no va aconseguir mai estar
del tot satisfet del funcionament d’aquesta cort. Alguns creien que era un
sistema que mal educava els nens perquè
els acostumava al litigi. Korczak creia que la cort ajudava que els nens
entenguessin i tinguessin presents els seus drets individuals i col·lectius des
de ben petits.
Per entendre els raonaments poc habituals de Korczak cal
recordar que molts cops repetia que creia que una vella mainadera o un manobre
eren més bons pedagogs que un doctor en psicologia. Els alumnes dels seminaris
que Korczak dirigia no podien evitar una certa decepció quan aquell homenet
enèrgic els deia, el primer dia, que la veritat sobre els nens no és en els
llibres, sinó en la vida i que no hi ha cap aprenentatge teòric útil en aquest
sentit. Tanmateix dels seus escrits i de la seva pràctica se’n poden extreure una
sèrie d’idees bàsiques que dominen el seu pensament: cal estimar els nens, no
només els propis; cal observar-los; no s’han de pressionar, i s’ha de ser
honest amb un mateix per tal de ser-ho amb ells, perquè si un es coneix a si
mateix mai no s’aprofitarà d’un nen.
Els anys trenta són una època de convulsions polítiques, a
Polònia i a tot Europa. Korczak observa que entre els seus exalumnes hi ha dos
bàndols diferenciats: els comunistes i els sionistes i que ambdós l’ataquen per
no implicar-se prou amb aquestes ideologies. Ell els respon que només en té una,
d’ideologia: els nens. Tot i així, en broma deia: «D’altres orfenats crien
malfactors, el nostre cria comunistes». Una broma que no era capaç d’amagar la
seva preocupació per la quantitat de nois i noies que formaven part de l’il·legalitzat
Partit Comunista polonès i que l’acusaven d’humanista naïf o de petitburgès. Enmig
d’aquest ambient, l’any 1934, Korczak, animat per Stefa, s’està uns mesos en un
kibbutz a Palestina. A Polònia això li comportarà atacs de l’extrema dreta que
l’acusa de sionista.
Un cop torna a la seva estimada Varsòvia, Korczak rep una
bona notícia: tindrà un programa de ràdio, la qual cosa el fa molt feliç perquè
així serà capaç d’arribar a molta més gent que a través dels seus llibres.
Tanmateix, Korczak ha d’adoptar el pseudònim Vell doctor per evitar les crítiques dels qui no haurien suportat
que un metge jueu es dirigís a nens polonesos de totes les confessions. El
programa de Korczak va deixar d’emetre’s el 27 de febrer de 1936, un cop la premsa
de dretes va descobrir que el Vell doctor
era Janusz Korczak que, segons ells, formava part d’un pla per arruïnar la ment
dels nens polonesos. Coneixedors de les dificultats serioses que molts jueus
començaven a tenir a Polònia, diversos amics de Korczak li demanen que es
traslladi a Palestina. Són oferiments que Korczak analitza seriosament i que,
per moments, sembla decidit a acceptar. Tanmateix, el viatge es va ajornant. En
una carta a un amic, Korczak admet que la seva consciència no li permet deixar
l’orfenat.
El setembre de 1939 els alemanys conquereixen Polònia. La
correspondència entre Korczak i els seus preocupats amics de Palestina
s’interromp per sempre més. I així s’esvaeix tota possibilitat de marxar de
Varsòvia. Les condicions a l’orfenat empitjoren cada cop més. Malgrat els
enormes esforços de Korczak, ja no rep diners. La vida de milers de persones
pateix un daltabaix irrecuperable quan el 12 d’octubre el nazis confinen els
jueus de Varsòvia dins dels límits del gueto. L’orfenat en quedava fora, per
tant Korczak va haver de trobar un edifici dins dels murs per poder continuar
amb la seva feina. Les condicions sanitàries i d’higiene al gueto són
insofribles i els nens comencen a passar gana. Els carrers estan plens de moribunds
(molts dels quals són infants) i Korczak es veu impotent del tot per ajudar
tantes persones.
Fotograma de la pel·lícula Korczak (1990) |
El maig de 1942, Korczak reprèn el diari del qual tot just
havia escrit un parell d’entrades quan els alemanys havien conquerit Polònia
tres anys abans. A partir d’aquest moment aquests fulls en blanc li serviran
per desfogar-se. Al diari no hi trobem referències al món exterior i les que hi
ha són quasi indirectes. Aquestes pàgines, però, són testimoni de
l’esfondrament psicològic i de l’esgotament d’una ment trasbalsada i depassada
per les circumstàncies que, tanmateix, prova de cercar consol escrivint.
El 22 de juliol de 1942, l’Sturmbannführer Hermann Höfle,
ordena l’evacuació dels jueus de Varsòvia. Destinació desconeguda. El Judenrat
és l’organ encarregat d’organitzar la deportació. El cap d’aquesta institució
titella, Adam Czerniakow, demana als nazis que els orfes queden exempts d’aquesta
crida. Però l’endemà, quan rep la notícia que els orfes també han de ser
convocats per a la deportació (són improductius)
decideix suïcidar-se. Va ser el cop de gràcia per a un home que durant tres
anys havia provat d’obeir totes les ordres que arribaven de la Gestapo. Korczak
assistirà al funeral de Czerniakow (n’era amic) i hi farà un petit discurs.
Tanmateix, no fa cap mena de referència de tot això al seu diari.
El 6 d’agost de 1942, mentre Korczak desparava taules al
menjador, crits de «Alle Juden raus!» van ressonar per tot l’edifici de
l’orfenat. Els nens es van alinear en quatre files. La destinació els era
desconeguda. El quilòmetre que separava el gueto de l’estació de tren el van
fer cantant. Amb un nen a cada mà, Korczak va pujar als vagons. Stefa, també.
Ningú no sap què va passar des d’aquest moment fins que Korczak i els nens van
ser assassinats.
L’any 1978-79, va ser declarat Any Korczak per la UNESCO. Tant a Israel com a Polònia, Korczak és considerat com a màrtir i com a Just de la Humanitat. A Treblinka hi ha un monument dedicat a la memòria de Korczak i els seus nens.
L’any 1978-79, va ser declarat Any Korczak per la UNESCO. Tant a Israel com a Polònia, Korczak és considerat com a màrtir i com a Just de la Humanitat. A Treblinka hi ha un monument dedicat a la memòria de Korczak i els seus nens.
El 1956, el diari de Korczak va ser publicat per primer cop.
Més de seixanta anys després, encara no ha estat traduït al català.
David Cuscó i Escudero
Etiquetesliteratura,opinió